12 Haziran 2025’te Ahmedabad’dan Londra’ya gitmek üzere havalanan Boeing 787‑8 Dreamliner AI 171 isimli uçak, kalkıştan yaklaşık 30 saniye sonra alçalma yaşadı ve bir tıp fakültesi binasına çarparak parçalandı. Uçak içindeki 241 kişi ve yerde 28 kişi yaşamını yitirdi. Kazadan tek sağ kurtulan Britanyalı Ramesh Viswashkumar oldu. Ramesh uçakta 11A’da, acil çıkışın yanında oturuyordu.
Kazanın hemen ardından Hindistan İçişleri Bakanı Amit Shah, "Tüm millet, talihsiz kaza ve etkilenenlerin aileleri için yas ve tam bir sempatiyle birleşmiş durumda. Bir yolcunun hayatta kaldığına dair iyi haberi aldık. Kurtulan kişiyle şahsen tanıştım." şeklinde bir açıklama yaparak durumu teyit etti.
Acil çıkışın yanında oturması sayesinde enkazın en az tahribe uğradığı bölümdeydi. Tanıklar, uçağın "ikiye ayrıldığını" ve Ramesh’in kendiliğinden dışarı atladığını belirtiyor. Bilinci yarı açıkmış, enkazda ayakta durup, kaçmayı başarmış. Bu, yankesici refkeksinin oldukça gelişmiş olduğunu ve soğukkanlılığının kendisine büyük avantaj sağladığını gösteriyor.
Uçak kazalarında kalkış (ilk 3 dakika) riskli dönemdir. Tüm kazaların %40ı kalkış esnasında yaşanır. Onu donanım arızaları, rüzgar kesmeleri ve pilotaj faktörleri takip eder. Bu kazada hatalı flap/iniş takımları, motor yanıt gecikmesi ve yakıt kalitesi gibi teknik sorunlar rol oynamış olabilir. Bu, Dreamliner’ın 2011’de hizmete girmesinden bu yana ilk ölümcül kazası.
Bu olay küresel havacılık için güçlü mesajlar içeriyor:
✓ İç güvenlik kültürü ~ Tüm teknik sistemler gözden geçirilmeli, özellikle flap, şasi, motor sensörleri.
✓ Acil durum eğitimi ~ Uçuş mekanikleri ve kabin içi acil tatbikatlar periyodik olarak yenilenmeli.
✓ Kriz yönetimi ve iletişim ~ İlk 24 saat içerisinde şeffaf ve düzenli bilgi paylaşımı hem müşterilerin hem paydaşların güvenini korur.
✓ Sigorta ve tazminat stratejileri ~ Sigorta paketleri uygulanabilir olmalı.
✓ Şans faktörü: Tek başına kurulacak bir sistemle açıklanamaz. Hayatta kalma olağanüstü şansa bağlıydı.
✓ Mekânsal yerleşim: Acil çıkış yanındaki yeri ve yapısal bütünlüğü nispeten korunmuş fuselaj bölgesi şansına imkân tanıdı.
✓ Anlık kararlar: Ramesh’in “ayağa kalkıp oradan gitme” refleksi, büyük olasılıkla anında hayatta kalma kararına dönüşen bir içgüdüydü..
✓ Kapsamlı kaza analizi hızla yapılmalı.
✓ Uçuş emniyeti protokolleri (flap, dış hava ve uçuş verisi sensörleri) yeniden değerlendirilmeli.
✓ Psikolojik destek sistemleri hayatta kalan veya yakınlarını kaybeden yolcular için hazır olmalı.
✓ Air India ve Boeing’in global imajı için hızlı ve şeffaf geri bildirimde bulunulmalı.
Ahmedabad kazasından alınacak en önemli ders şu: “Tek kişinin hayatta kalması, sistemimizin ne kadar eksik olduğunu değil, insanın ne kadar dirençli bir canlı olduğunu gösteriyor. Bu trajedi, sadece teknik bir olay değil, profesyonellik, kriz donanımı ve insanlık dersidir.
Geçmişte de tek kişinin sağ kaldığı uçak kazaları yaşanmıştı. Örneğin 1972'de Hırvatistan'daki Kat DC-9 isimli uçak, bir bomba nedeniyle havada infilak etmişti. 10.160 metre yükseklikten yere düşen uçakta 28 kişi öldü fakat hostes Vesna Vulovic hayatta kaldı. Vuovic Guness Rekorlar Kitabı’na “paraşüt olmadan en yüksekten düşüp hayatta kalan insan” olarak geçti.
1987'de ABD'de Northwest Airlines Flight 255, kalkıştan hemen sonra düştü. 155 kişi ölürken 4 yaşındaki Cecelia Cichan hayatta kaldı. Emniyet kemeriyle koltuğa bağlıydı. Vücudu ağır hasar aldı ama kurtuldu.
2009'da Yemenia Flight 626, Hint Okyanusu’na düştü. 152 kişi öldü fakat 14 yaşındaki Bahia Bakari hayatta kaldı. Cankurtaran yeleği yoktu, uçaktan fırlayıp parçalanmış enkaza tutunarak 11 saat suda kaldı.
1971'de Peru'da LANSA Flight 508, yıldırım çarpması sonucu Amazon ormanlarına düştü. 91 kişi ölürken 17 yaşındaki Juliane Koepcke hayatta kaldı. 3 km yüksekten düşmesine rağmen hafif yaralarla kurtuldu. Ormanda 10 gün yürümesinin ardından kurtarıldı.
- Uçaklar ya kalkışta ya da inişte düştü.
- Kurtulanlar genelde uçaktan fırlayan ya da kırılmamış bir gövde parçasında bulunan kişilerdi.
- Birçoğu çocuk ya da genç yaşta, yani esnek vücut yapısına sahiplerdi ve dayanıklılıkları yüksekti.
- Kemerlerinin takılı olması veya parçalanmaya karşın şanslı bir pozisyonda olmaları hayatlarını kurtardı.
Hindistan’daki 2025 olayı da bu listeye tarihe geçecek şekilde eklendi. Tek sağ kalan yolcu Ramesh Viswashkumar, modern havacılık tarihinde bu "istatistik dışı mucize" grubunun yeni üyesi oldu.
0 Yorumlar